דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנחיה מוצלחת של קבוצות פגועי נפש 

מאת    [ 14/05/2009 ]

מילים במאמר: 437   [ נצפה 2756 פעמים ]

הנחיה מוצלחת של קבוצות פגועי נפש
עבודה סדנאית עם פגועי נפש הינה משימה מורכבת מאין כמוהה.
החוויה הסדנאית הרגילה מחייבת שיתופיות ועולם סיפורים רחב. היכולת של השותפים לקבוצה להתרחק מהאני הינו קריטי. הקבוצה הבריאה מייצרת שותפויות בדרך כלל ועוברת ממצב של יחידים לקולקטיב שיתופי שלוקח את השליטה מידי המנחה ומחליט על דרכו, סממניו, ערכיו האופן בו יתבצע התהליך השיתופי ועוד.
המצב אינו דומה בקבוצה שמכילה פגועי נפש. היחידים בקבוצה זו ממשיכים לתפקד כבודדים והאינטרקציה שנוצרת הינה מועטה אם בכלל. היכולת של האני להתרחק מעצמו הינה נמוכה. בנוסף, בניגוד לקבוצת בריאים הדומים ביכולות שלהם להתארגן ולקיים בינהם אינטרקציות ברמה זו או אחרת, השותפים בקבוצה הינם בעלי סממנים שונים, ויכולת אינטרקטיבית נמוכה. הדבר מקשה על השותפות בינהם.
דבר נוסף ששונה בין קבוצה זו לבריאה הינם הנושאים המטופלים בקבוצה. המעגלים מצומצמים וקשורים לחוויות של היחיד נושאים כמו תקשורת בין אישית, תסכולים במגע בינם לבין אוכלוסיות בריאות, נושאים בקשורים לבית וליחסים הבינאישיים ואהבה הינם נושאים שקל להציפם יחסית לנושאים כמו דאגה קבוצתית כמו איכות סביבה וקשר בין עמים.
מכך נובע שוני מהותי באופן העבודה של המנחה בהשוואה בין הקבוצות.
מהי עבודת ההנחיה?
למעשה, עבודת המנחה מתחלקת לשני בסיסי עבודה.
ענין אחד הוא החשיפה של הסיפורים בקבוצה באופן מכובד ושומר.
ענין שני הוא הכללת הסיפורים והעלאתם לרמה גבוהה יותר של דיון.
ככה מתבצעת עבודה ספיראלית של שיקוף הכללה ותנועתיות לקראת הבנה טובה יותר שמאתגרת את הקבוצה לשוב ולפעול כקולקטיב לומד ומתפתח.
הכללת קבוצה של אנשים שאינם מתעסקים בהבנה קבוצתית ושאינם בעלי נטיה לפעול כקולקטיב מקשה על הנעת הקבוצה בדרך המקובלת שמתבצעת בקבוצות של בריאים.
אז כיצד בכל זאת ניתן לקיים דיון בין פגועי נפש?
1. לשמור על העיסוק התוכני בעיקר בעצמי.
2. להעצים את היחידים על ידי עידודם להתבונן ולעסוק בפחדים שלהם
3. לתרגל אותם בהקשבה ובמיציאת עצמם בתוך הסיפורים של האחר
4. לא להתייחס אליהם כקבוצה בתהליך רגיל של הבנות קבוצה. הקבוצה למעשה תשאר בשלבים ראשונים של התפתחות קבוצה בהם הם יזדקקו לתמיכת המנחה ולמרכזיות שלו בקבוצה עד סיום העבודה עימם
5. רצוי להעצימם גם מחוץ לקבוצה על ידי תהליכים מקבילים במקומות העבודה או בעבודות התנדבויות.

דוגמה למפגש מוצלח עם קבוצה של פגועי נפש:
שלב ראשון - עבודה על השוני לספר סיפור באופן שונה. ישנן טכניקות רבות לשינוי של סיפור. לדוגמה: שינוי הדגשים בסיפור, אינטונציה, סיפור בשלבים והתקדמות על ידי השאלות שנשאלות עם נשאלות, הקטנת חלקים מסויימים והגדלת אחרים ועוד.
שלב שני - חלוקה לזוגות. כל אחד מספר סיפור לשני.
שלב שלישי - בני הזוג מדווחים על העבודה הזוגית במליאה.

במהלך הפגישה ניתן לעבוד על דברים שקשים לחברי הקבוצה : כמו עמידה מול קבוצה, דיבור לא מותאם לחוויה (יש שמקטינים מדי את החוויה או שמגדילים את החוויה על מנת ליצור דרמטיות מוגזמת ועוד) , החוויה של הפרט כשומע סיפור ועוד.

שיהיה בהצלחה.
אביטל סגן כהן. מרצה באוניברסיטה הפתוחה, מנחה סדנאות לפיתוח אישי וקבוצתי. מלמדת את השיטה לחשיבה אחרת - "לחשוב כמו זברה".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב